top of page
  • do-bonim

תפתח חלון – המדריך למתכנני חלונות מתחילים

Updated: Aug 14, 2022

הם מכניסים אור לבית, מאווררים את החללים ומספקים לנו פתח לעולם שבחוץ: איך לתכנן חלונות מבלי לחשוף את הבית לפגעי מזג האוויר ולעשות זאת בהתאמה לאקלים ולסביבה? הכר את חלונותיך – המדריך למתחילים.


חלונות הם מהאלמנטים החשובים ביותר בתכנון מבנה. הם מספקים לנו אור, מגנים עלינו מרעש ומשפיעים ישירות על יחסינו עם הסביבה. הנה כמה מושגי מפתח שכדאי להכיר כשמתכננים חלונות, וגם כמה שאלות חשובות לברר מול האדריכל.


מרכיבי החלון

ברוב-רובם של המקרים, חלון יורכב משלושה אלמנטים מרכזיים: מסגרת, זכוכית (זיגוג) ופרזול.


מסגרת

רוב החלונות שמותקנים בישראל ובארצות הים התיכון הם בעלי מסגרת מפרופיל אלומיניום. אלומיניום הוא חומר חזק, קל ולא מחליד, מה שמקנה לחלונות אפשרויות עיצוב רבות ועמידות בפני קורוזיה. ישנן כמה חברות בישראל שמייצרות פרופילי אלומיניום לחלונות ודלתות, בהן: קליל, אקסטל, אלובין, כוכב אלומיניום ועוד. לצד זאת, ניתן למצוא בארץ גם סוגי חלונות מפרופילים שונים כמו PVC, אלומיניום בשילוב עץ, אלומיניום בשילוב PVC, אולטרקס ועוד.

בחירה נוספת שהולכת ותופסת פופולריות היא בחירה בחלונות מיובאים מארה"ב. חלונות PVC וחלונות מיובאים מארה''ב (מרווין או אנדרסן, למשל) מאופיינים בבידוד גבוה במיוחד לאור העובדה שהם מתוכננים עבור ארצות עם הפרשי טמפרטורה גדולים יותר מבישראל. עם זאת, מאחר והאקלים הישראלי הולך ונהיה קיצוני – יותר ויותר ישראלים בוחרים בחלונות מבודדים במיוחד. דרך טבע, מדובר בבחירה פופולרית יותר ביישובים הרריים וקרירים.


זיגוג

לזיגוג חלונות יש וריאציות רבות כמו זיגוג כפול, זיגוג בטחוני, מחוסם, טריפלקס, זיגוג עם גוון וכד'. את הזיגוג יש להתאים לצרכים של החלל ולמיקום בו מותקנים החלונות. בחדרי שירותים ומקלחת, למשל, נעדיף לתכנן זיגוג מט או "סבתא" בכדי לתת פרטיות. במקומות בהם הזכוכית נמוכה מגובה 1.05 מ' נתכנן זכוכית מחוסמת או ביטחונית.

ברוב הבתים הפרטיים יתוכננו חלונות עם זיגוג מבודד (כפול) – שתי שכבות זכוכית וביניהם מרווח אוויר או לעיתים גז ארגון. מטרת שכבת הביניים היא בידוד הבית, וככל שהמרווח בין הזכוכיות גדל – גדל גם הבידוד.


פרזול - צירים, מנעולים, ידיות וכד'

כל יצרן חלונות מציע מגוון אפשרויות פרזול שבדרך כלל מתאימות רק לו. הפרזול משפיע על שימושיות החלון, על אפשרויות הפתיחה והסגירה שלו וגם על סגנון העיצוב. כדי לוודא נוחות ואורך חיים מתמשך – הקפידו לבקש מבעל המקצוע את הפרזול האיכותי שבנמצא.



איך בוחרים מיקום לחלונות?


בעת תכנון מבנה, יש לתת את הדעת על כמה פרמטרים מרכזיים הקשורים בחלונות. לרוב, לא תתבקשו לעשות זאת בעצמכם שכן מדובר בחישובים מורכבים שמשמשים אדריכלים ובעלי מקצוע. עם זאת, כדאי להכיר כמה פרמטרים שמשפיעים על מיקומי החלונות, כגון: מיקום החלון ביחס לחלל, כיוון החלון ביחס למסלול השמש, מיקום החלון ביחס למשטר הרוחות באזור, סוג החלל שאותו החלון משרת ועוד...

כאמור, לא ניכנס לעומק החישובים שמשמשים אותנו בעת קביעת המיקום, אך נספר שכאשר מתכננים חלונות ביחס למסלול השמש נשתדל למקם חלונות גדולים עם הצללה קטנה לכיוון דרום. בצורה כזו, בקיץ כשהשמש אנכית, נוכל להצל עליהם בעזרת מצללה קטנה יחסית, ובחורף, כשהזווית של השמש אופקית יותר, להכניס שמש ישירה אחה"צ ולזכות בחימום חינמי של הבית.


לפעמים, הבית ממוקם שלא בזווית ישרה לצפון מה שמקשה לתכנן פתחים היות וכל פתח פונה ליותר מכיוון אחד. במקרה שכזה, ניתן לבצע תכנון ספציפי ומדויק לכל פתח בעזרת כלים המדמים את השמש בכל שעה על גבי המודל התלת ממדי של הבית (בקשו מהאדריכל\ית שלכם).


נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה נוספת.

כתבו לנו >>

759 views
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
bottom of page