top of page
  • do-bonim

בידוד הבית - כל מה שצריך לדעת

Updated: Aug 15, 2022

נושא הבידוד הושרש היטב בתרבות הבניה, ובונים מעמידים אותו בראש סדר העדיפויות. אבל מה זה אומר "מערכת בידוד טובה" ואיך יודעים שהיא תואמת את צרכינו? ערכנו סדר בכל האפשרויות ומושגי הבסיס. קראו.


ראשית, מה זה בידוד?

בידוד הוא ההתנגדות התרמית של מעטפת המבנה. מדובר ביכולת של המעטפת לבלום ו\או להחזיר חלק מהחום שעובר מבחוץ פנימה או מבפנים החוצה. כאשר מערכת הבידוד עובדת כהלכה, מתאפשר לנו לצמצם את כמות החום\קור הנכנסת הביתה ולחסוך גם בחשמל ובמשאבי חימום/קירור. מערכת בידוד טובה תטפל גם בשני נושאים נוספים שמטרידים דיירים לאורך השנה: נוחות תרמית ועיבוי לחות (עובש).

נוחות תרמית בבית

מכירים סיטואציה שבה אתם יושבים בסלון, המזגן עובד בשיא הכוח ועדיין חם לכם? אתם מחליטים לעבור קרוב יותר אל המזגן, נרגעים לרגע, אך מהר מאוד מתחילים לקפוא מקור. סיטואציה כזו היא סימן לכך שהבית אינו מבודד כמו שצריך. כאשר הבית מבודד היטב, החום חודר לבית בצורה איטית ומפוזרת, המזגן עובד הרבה פחות קשה וצורך פחות חשמל. אתם, מצדכם, מרגישים את המיזוג באותה עוצמה בכל הבית.

עיבוי לחות

בימי החורף, האזורים הלא מבודדים בבית הופכים לאלמנט הקר ביותר. הלחות שבאוויר מתעבה על האזורים הקרים ביותר בבית והם "מזיעים" - יוצרים עובש. כאשר מופיע סימן של רטיבות, אנו נוטים לחשוב שבמדובר בנזילה כשלמעשה פעמים רבות מדובר באזור לא מבודד – אזור קר ש"מזיע". מערכת בידוד מוצלחת תדע לפזר את החום בצורה שווה בין כל החללים, וכך תצמצם משמעותית הופעות של עיבוי.


אז מה יש לבודד?


רצפה

בבניית בתים חדשים, נושא הבידוד נלקח בחשבון כבר מההתחלה, כאשר ברוב המקרים מתכננים ניתוק בין הרצפה לקרקע האמצעות ארגזי קלקר שמספקים בידוד מצוין.

בבתים קיימים קשה יותר לבודד את הרצפה מכיוון שלא תמיד יש אפשרות "להיכנס" תחתיה. אם יש, האפשרות הכי טובה היא לבצע התזת פוליאוריטן מוקצף על גבי הבטון למתן בידוד בערכים מאוד גבוהים. גם אם הוחלט להרים את הריצוף תוך כדי שיפוץ – ניתן לבצע התזה באותה השיטה.

קירות

כאן הנושא הופך רחב הרבה יותר עם שיטות רבות ומגוונות לבנייה של קירות החוץ. ישנן חברות שמייצרות או מייבאות בלוקים מבודדים כגון איטונג, רביד וכדומה – לא ניכנס לוויכוח עתיק היומין על היתרונות והחסרונות שלהם, ונציג בפניכם אפשרויות נוספות:

  • בניית קירות בעזרת יציקת בטון בתוך תבניות מוכנות מקלקר. גם כאן יש כמה חברות שמייצרות\מייבאות את התבניות הנ''ל. השימוש בקלקר ידוע כאפקטיבי וכמעניק ערכי בידוד גבוהים ביותר.

  • בנייה קלה עם בידוד פנימי היא עוד שיטה שהולכת ותופסת תאוצה בארץ. בשיטה זו, הקירות מורכבים מלוחות צמנטיים מבחוץ ומלוחות גבס מבפנים על גבי קונסטרוקציית פח. ברווח שבין הלוחות מותקן בידוד מחומרים שונים וכך ניתן לשלוט ברמת הבידוד הרצויה מבלי לשנות את עובי הקיר.

  • בניית קירות מבלוק רגיל וציפוי הבית בלוחות קלקר בנפרד היא שיטה ותיקה נוספת שמעניקה בידוד ברמה גבוהה. שיטה זו מתאימה גם לבידוד של בית קיים באמצעות הדבקת לוחות הקלקר ישירות על הטיח הקיים עם קיבוע של דיבלים מיוחדים, ועליהם עושים גם טיח חוץ. בבנייה חדשה אנחנו ממליצים לבחור מראש שיטה מובנית של יצרן אחד כדי לקבל מפרט מסודר לכל שכבות הקיר ופחות לעסוק בלאלתר שילובים בין כמה מוצרים. כאשר מדובר בקירות בטון או בלוק רגיל שמקבלים ציפוי בתליה (אלומיניום, אבן וכד') ניתן לבצע התזת פוליאוריטן מוקצף תחת הציפוי.


עמודים וקורות בטון - גשרי קור

בבניה רגילה השלד של כל קומה מורכב מרצפות\תקרות, עמודים וקורות. אלמנטים אלה עשויים מבטון, כושר הבידוד שלהם חלש ולכן הם נקראים בשפה מקצועית "גשרי קור". ברוב המקרים, גשרי קור מקבלים ציפוי קלקר דחוס לפני או אחרי יציקתם.


גג בטון

ברוב המקרים, לאחר יציקת גג הבטון מדביקים עליו מלמעלה לוחות קלקר דחוס בעובי של 5 ס''מ לפחות. עליו, יוצקים בט-קל – בטון מוקצף בעל משקל נמוך יחסית ליצירת שיפועים לניקוז המים, ועליו מיישמים איטום נגד מים. השיטה הזו היא היעילה ביותר ברוב המקרים, וגם הנפוצה שבהם. ניתן ורצוי לעבות את שכבת הקלקר לעד 8-10 ס''מ לקבלת בידוד מקסימלי.


גג רעפים\קל

גג רעפים הוא בהגדרה שלו גג קל, ושיטות הבידוד שלו דומות לבידוד קירות בבניה קלה. לרוב, מתחת לרעפים\ציפוי עליון אחר מורכבים מזרוני בידוד למיניהם כגון סנווייט, צמר זכוכית או צמר סלעים. כאשר מדובר בגג רעפים שמונח על גג בטון או גג רעפים סגור עם הנמכת גבס, חשוב ביותר לדאוג לאוורור טוב של הגג. לכל הפחות, מומלץ להתקין רעפי אוורור ולהתקין בנוסף גם וונטה לפינוי אקטיבי של החום. הדבר ישפיע באופן מובהק על בידוד הבית בקיץ.





יש לכם עוד שאלות על בידוד בבנייה חדשה או קיימת?

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם >>



424 views
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
bottom of page