top of page
  • do-bonim

מה מתבשל במטבח - בחירה ותכנון מטבחים

Updated: Aug 15, 2022


בשיפוץ או בתכנון בית חדש המטבח הוא אלמנט מרכזי.

אם פעם המטבח היה מאחורי דלת סגורה מוסתר מכל מי שנכנס לבית ופינת האוכל הייתה בחדר נפרד היום המטבח הוא מרכז הבית, זהו מקום המפגש של המשפחה ואתם הולכים לבלות בחדר הזה הרבה מזמנכם, אם בקפה של הבוקר או בבישולים וארוחות לאורך היום.

כדי שהמטבח יהיה שימושי ונעים חשוב לפני שמתכננים את המטבח להבין איך מתנהלים החיים בבית, האם אתם מבשלים לעיתים קרובות? האם אתם אוהבים לארח במטבח? כמה מקומות אחסון אתם צריכים ?


בית משפחת הלמר - קיבוץ יפתח

בזמן תכנון הבית יש להחליט על מיקום המטבח הצורה והשימושים שיהיו בו. לפני הכל אנו נקבע מיקום עקרוני למקרר, כיריים, וכיור - זהו משולש העבודה שלנו. אנו נחליט האם אנחנו רוצים שפינת האוכל תהיה חלק מהמטבח או בחלל ייעודי,

האם נמקם בר/אי המיועד לאכילה או כפינת עבודה, מה הם משטחי העבודה שלנו והאם אנו רוצים תנור משולב או כיריים ותנור נפרדים. את החלוקה הסופית והמדוייקת לארונות מגירות וכו' יעשה הנגר, מעצב/ת פנים או חברת המטבחים אותם נבחר לביצוע המטבח ע"פ המיקומים שקבענו מראש לכל דבר.



עיצוב המטבח תלוי במידה רבה בסגנון העיצובי שנבחר לבית, ישנם אינספור סגנונות עיצוביים שונים למטבחים. לא חשוב מה סגנון העיצוב שבחרתם מומלץ לעצב את המטבח בהתאמה. אם הבית הוא בית מודרני נבחר במטבח בעל קווים נקיים. אם הבית הוא בית כפרי ניתן לבחור בעיצוב מטבח כפרי עם שילוב אלמנטים טבעיים כמו אבן , ארונות עץ וצבעים חמים.



נקודות למחשבה בתכנון המטבח:

משולש העבודה - כיור, מקרר, כיריים - אלו הם שלושת המקומות שבהם מבלים בעיקר במטבח ויש לשים לב שמצד אחד יש מספיק משטח עבודה בין הכיור לכיריים אך שהמקרר לא רחוק מדי מה שיאלץ אתכם להתרוצץ מסביב ולעבוד קשה יותר בזמן הבישול.

משטחי עבודה - כשאין מספיק משטחים כאלה העבודה במטבח הופכת מסורבלת ומעייפת חוץ משטח העבודה בין הכיור לכיריים כדאי לחשוב על משטחים שישמשו להנחת דברים שהוצאתם מהמקרר או לתבניות חמות שיצאו עכשיו מהתנור בלי לחצות את המטבח מצד לצד. בנוסף יש להשאיר מספיק מקום לציוד קבוע כמו קומקום, מיקסר, תמי 4 וכד'.

מקומות אחסון - אחד הדברים החשובים בבית בכלל ובמטבח בפרט. חשוב לדאוג למקומות אחסון במיוחד אם אתם אוהבים לרכוש כל גאדג'ט חדש שיצא או אם יש לכם אוסף צנצנות וקופסאות פלסטיק שאתם רוצים לשמור בהישג יד, במטבח קטן ארונות מעל השיש הם פתרון, אך הם ישמשו לדברים שהשימוש בהם הוא בתדירות נמוכה.

חשמל ותאורה - חשוב לדאוג למספיק נקודות חשמל מעל השיש (ומתחת לו) ולחשוב מראש על כל המכשירים שאנחנו רוצים מכונת קפה, קומקום, מיקסר וכו' ולהחליט על המיקום שלהם. תכנון תאורת המטבח היא דבר חשוב, גוף תאורה אחד מרכזי לא תמיד מגיע לאזורי הבישול וההכנות ועל כן יש לתכנן את התאורה בהתאם לאזור המיועד (אכילה, הכנות וכו') הדבר הנכון הוא למקם מספר גופי תאורה שונים בכדי שנוכל לבחור את האווירה הרצויה.

ניקיונות ותחזוקה - יהיה פשוט יותר אם תבחרו בחומרים איכותיים ועמידים שקל לנקות. בחירת חיפויי קירות וריצוף אמנם קשורה לצד העיצובי אך לא משנה באיזה סגנון תבחרו מודרני, כפרי או תעשייתי כדאי לזכור שקלות הניקיון והתחזוקה הם החשובים ויש היום מבחר עצום של חיפויים וריצופים שיכולים להשלים את מראה המטבח בלי להתפשר על איכות .

אי במטבח הפך בשנים האחרונות לפריט חובה בכל בית. אי גדול מוסיף המון מקומות אחסון ומקומות ישיבה. יש לזכור שלא לכל בית מתאים אי מרכזי ולעיתים עדיף במקרה של מחסור במקום לתכנן דלפק כהמשך של המטבח. החשוב ביותר שהישיבה סביב האי/דלפק תהיה נוחה ושקל יהיה להגיע אליו. מעבר מינימלי במטבח הוא 90 ס"מ ומומלץ לא לעשות פחות מכך.

אוורור - ריח של אוכל הוא אחד הדברים שהכי כיף לקבל בכניסה לבית אבל כדי שלא כל הבית יסריח רק כי טיגנתם משהו כדאי לדאוג לאוורור טוב של המטבח על ידי חלונות , ניתן להוסיף כמובן קולט מעל הכיריים לעזרה בפינוי אך לרוב זה לא פתרון מספק.

פח אשפה - כולנו חושבים על מיקום המדיח המקרר וכד' אבל אנחנו לא עוצרים לחשוב על מיקום הפח . יש היום פתרונות חכמים לפחים ביתיים מומלץ לבדוק את האופציות הקיימות ולא להתפשר על פח מתחת לכיור.

תקציב המטבח - זהו חלק נכבד מהתקציב של הבית. המטבח נבחר לרוב בשלבים מאוחרים יחסית של הבניה, הרבה פעמים זה השלב שבו מבינים שיש חריגה בתקציב ומתחילים לחסוך איפה שאפשר. אז כן צריך להתפשר לא מעט בזמן הבניה אך יש דברים שלא כדאי לוותר עליהם כמו איכות הפרזול, לפעמים נראה שעדיף לחסוך במה שלא רואים אבל פרזול טוב יחזיק לכם את המטבח יציב לאורך שנים .


בית משפחת ברוך - נוה אטי"ב


32 views
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
bottom of page