top of page
  • do-bonim

פטיו או מרפסת?

בדו-בונים, משרד הממוקם בצפון היפה אנחנו אוהבים לשלב את הנוף שיש לנו באזור ולהכניס את החוץ לתוך הבית. פטיו סגור או מרפסת יכולים לספק לנו הכנסה של אור ואוויר לאזורים שונים בבית, אך בו בזמן תחושת פרטיות ומרחב. כדי לתכנן את החלל בצורה הטובה ביותר יש לחשוב על מספר דברים ולתכנן את הפטיו או המרפסת שלכם בהתאם.


פטיו, זו חצר פנימית המשמשת מעבר בין החוץ לפנים ומספקת אור ואוויר לאזורים שונים בבית, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהמבנה שמקיף אותה. בפטיו קלאסי המבנה מקיף אותו מכל ארבעת הצדדים, רצפתו מרוצפת והוא פתוח כלפי כיפת השמים. בעבר באזור הים התיכון הפטיו שימש גם לקירור הבית על ידי מזרקה או מקור מים אשר תרמו לשמירה על טמפרטורות נוחות גם בימים חמים.


מרפסת היא אלמנט בנוי אשר במבנים רבים בולטת ממנו כלפי חוץ. לרוב היא תחומה בצידה החיצוני על ידי מעקה. המרפסת מהווה מקום שהוא בתווך בין פנים לחוץ וכן אלמנט בעל נוכחות חשובה בחזית המבנה. בבתים פרטיים כל שטח מרוצף היוצא מהבית לגינה נחשב כמרפסת.


אורח החיים משתנה מאדם לאדם והוא יהיה זה שיקבע את התכנון המתאים. שאלו את עצמכם למה ישמשו הפטיו או המרפסת - האם ישמש לאירוח? תרצו לשבת שם בכל עונות השנה? כמה אנשים תרצו שיכיל החלל? האם אנו רוצים את הפטיו סגור או אולי פתוח בצד אחד? האם הפטיו מרוצף? אולי המרפסת היא דק עץ? או שזו רק מרפסת שרות?

תכנון נכון תוך ניצול מדוייק של החלל יתאימו את הפטיו או המרפסת לצרכים ולאורח החיים האישיים שלכם.


אם בעבר הפטיו היה חלל בנוי במרכז הבית כשחדרי הבית פונים לחצר פנימית מרוצפת ופתוחה לשמיים, באדריכלות היום ניתן לתכנן פטיו אשר מתוחם רק משלושה צדדים, וממנו להתחבר לחצר חיצונית או למדשאה. היום גם ניתן להחליט האם לרצף את הפטיו כולו או חלקו בהתאם לרצוננו ולשימוש שנבחר.


לפטיו ישנם שני סוגים עיקריים:

פטיו מרכזי- חצר פנימית בצורת U או סגורה מכל צדדיה המאפשרת מבט אל החצר מהחללים הפרטיים והציבוריים של הבית. תכנון של דלתות וחלונות גדולים ירחיבו את הבית אל תוך החצר ובקלות יאפשרו הכנסה של החוץ לפנים אך עם זאת עדיין ישמרו על פרטיות הדיירים. ניתן לשלב פטיו כזה לצד בריכת שחייה, גינת ירק, בוסתן וכד'.

פטיו כניסה- ממוקם בכניסה לבית. לרוב הוא יהיה מרוצף כולו ונשלב בו אלמנטים כמו ספסלים בנויים, אדניות וכד' וממנו שבילים לחניה, גינה וכו'. פטיו בכניסה לבית יהיה מקורה ברובו או בחלקו, וניתן לסגור אותו עם דלת ובכך לייצר חלל כניסה מעניין ונוח בטרם הכניסה לבית, פטיו סגור בכניסה יווסת גם את כניסת ויציאת החום או הקור לבית ויעזור לשמור על הטמפ' בפנים הבית.


בבתים פרטיים ניתן לחלק לשלושה סוגים:

מרפסת הכניסה - בדומה לפטיו בכניסה מרפסת זו תשמש אותנו בכניסה והיציאה מהבית זוהי מרפסת מקורה המגנה על דלת הכניסה ומאפשרת לנו מקום מוגן מגשם ושמש אך שלא כמו פטיו היא יכולה להיות פתוחה מכל צדדיה או חלק ולרוב תהיה קטנה יותר.

מרפסת שירות - מרפסת זו תהיה מחוברת לחדר השירות ותאפשר יציאה לאזור בו נתלה כביסה. לרוב המחסן ימוקם גם הוא קרוב למרפסת זו.

מרפסת ראשית - יוצאת מהחלל הציבורי אל הגינה, שם ימוקמו שולחן או פינת ישיבה. לרוב מרפסת זו תהיה עם פרגולה עליה על מנת לקבל צל לרוב אנשים מוסיפים קירוי לפרגולה זו מכיוון שהיא בשימוש יומיומי ולכן מומלץ מראש לתכנן את המרפסת בתוך קווי בניין בכדי שגם אם לא חשבתם שאתם רוצים קירוי במרפסת תוכלו בהמשך אם תרצו לקרות אותה באופן חוקי.

ישנן גם מרפסות היוצאות מקומה שניה אלו הן בדרך כלל מרפסות מרוצפות המאפשרות יציאה מחלל בקומה העליונה החוצה. שימוש במרפסות כאלו יכול להעשות במקרה של גינה לא גדולה או רצון לשבת בחוץ ולראות נוף או עבור יחידה בנוייה על הגג המייצרת אזור פרטי עבור שוכר או המשרד הביתי שלכם.


אחד הדברים החשובים בפטיו ומרפסות הוא הכנסה של אור ואוויר לבית. לכן בזמן התכנון יש חשיבות רבה בבחירת המיקום וכיוון הבית במגרש ביחס לכיוון השמש והרוח. אלו יחד עם הצרכים שהגדרנו משפיעים ישירות על בחירת המיקום וגודל הפתחים שנתכנן. פטיו מרכזי יכול לחסוך בצריכת החשמל בזכות האור הטבעי שנכנס לבית מהחוץ, וזרימה טובה ונכונה של אוויר יכולה לחסוך מכם את הצורך במזגן בימים מסוימים. חשוב לזכור שהרבה פעמים הפטיו והמרפסת משמשים גם לישיבה בשעות החשיכה ולכן יש לחשוב ולתכנן בו שקעים ותאורה נוספת ולא להסתמך על אור טבעי בלבד.


מרפסת או פטיו זה מקום נפלא לגידול צמחים אך חשוב להתאים אותם לאקלים השורר בו. לא כל צמחייה מתאימה לשילוב במרפסת או פטיו והיא משפיעה גם על מראה החדרים הגובלים בו. לכן כדאי להתייעץ עם מומחה בתכנון צמחייה כדי שלא נשתול צמח או עץ שיסתירו לנו את אור השמש, ישתלטו על החלל או חלילה שורשים יפגעו ביסודות הבית. המרפסת והפטיו אם בכניסה וגם אם במרכז הבית הם תמיד חלק חשוב במראה ולא תרצו שיהיו שם צמחים נובלים או לא מטופלים כראוי אז קחו את הזמן וחשבו טוב על מה שותלים איפה. ניתן לתכנן ולהקים השקייה קבועה אך כדאי תמיד לדאוג גם לחיבור עבור צינור מים שיהיה בהישג יד. ניתן לשלב שימוש במים אפורים או מי מזגנים להשקיית צמחים על ידי תכנון של מערכות מתאימות. בנוסף חשוב מאוד לא לשכוח לתכנן גם מערכת ניקוז למניעת רטיבות במיוחד אם זו מרפסת גג או פטיו סגור ומרוצף.

בדו-בונים משרד אדריכלות ועיצוב אנחנו מאמינים שפטיו או מרפסת מתוכננים ומעוצבים היטב יכולים לשפר את איכות חייכם. הם מייצרים קשר ישיר בין החוץ לפנים ומגדילים את תחושת המרחב בחלל הבנוי. זהו מקום למנוחה, התכנסות משפחתית או כניסה משודרגת לבית שלכם.






309 views
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
bottom of page