top of page
  • do-bonim

פרגולות

פרגולה היא פתרון ההצללה הנפוץ בישראל, במקור הפרגולות נועדו להצללה אך לרוב בסוף מקבלות קירוי כלשהו (מה שעד לא מזמן היה בניגוד לחוק). לפרגולות השפעה על מראה הבית - כפרי או מודרני, וכן על השימוש במרפסות שבו. בחוק התכנון והבניה פרגולה מוגדרת כשטח 0 – כלומר אינה נמנית בחישוב השטחים להיתר והחל משנת 2014 היא גם פטורה מהיתר כל עוד היא עומדת במספר תנאים:

  • פרגולה תוקם רק על שטח החצר או הגג ושטחה לא יעלה על 50 מ"ר או רבע משטח החצר או הגג, עליו היא הוקמה (הגדול מבין השניים).

  • פרגולה לא חייבת להיות צמודה לבניין, אך עליה להיות בתוך קווי הבניין עם אפשרות לחריגה של 40%.

  • לפרגולה מותר קירוי של עד 40% מה שלא אפשר למעשה קירוי של הפרגולה שכן היא מייד הייתה הופכת למרפסת מקורה.


לאחרונה הועבר תיקון לחוק המאפשר לקרות את הפרגולה בקירוי שקוף כדוגמת סנטף ללא צורך בקבלת היתר - הקלה משמעותית לכל מי שכבר התקין קירוי לפרגולה או התכוון לעשות זאת .


ישנם כמה סוגי חומרים נפוצים לשימוש בפרגולות :

פרגולות עץ

עץ הוא אחד החומרים הנפוצים ביותר לבנית פרגולה. ניתן לצבוע את הפרגולה בלכה שקופה בה נשמר את המראה הטבעי של העץ או צבע אטום. ישנם מספר סוגים של עץ שמתאימים לבניית פרגולה, העץ הוא חומר שסופג רטיבות ופרגולה מעץ שעומדת בחוץ עלולה להינזק מהרטיבות וממי הגשמים, ולכן חשוב שהעץ יתאים לשימוש חוץ, ובכל מקרה יש לצבוע את הפרגולה בשכבות לכה או צבע להגנה מפגעי מזג אויר.


פרגולות אלומיניום וברזל

בניית פרגולה ממתכת לרוב אינה מתאימה לאנשים שמחפשים לקבל את המראה הכפרי אך מי שבחר במראה מודרני לביתו יעדיף לבנות פרגולה ממתכת או אלומיניום אלו הם חומרים עמידים וחזקים מאוד גם מבחינה קונסטרוקטיבית, מה שמאפשר לנו לבנות פרגולות גדולות בעיצוב עדין ומודרני יותר. אלומיניום אינו דורש תחזוקה רבה, זהו חומר עמיד בפני שינויי מזג אוויר שונים ולכן אינו מחליד, לעומת שימוש במתכת, שם עיקר הבעיה היא חלודה, ולכן במידה ובחרנו שימוש במתכת עבור הפרגולה חשוב לבחור לעבוד עם מתכת מגולוונת צבוע בצבעים כמה שיותר עמידים.



קירוי הפרגולה

מטרת הקירוי היא למניעת חדירת מים ו\או הצללה מקרני שמש. ישנם חומרי בניה רבים בהם ניתן לקרות את הפרגולה כגון: עץ, ברזל, PVC, לוחות סנטף או פוליגל, רעפי שינגלס אמריקאי או רעפים קלאסיים מקומיים. החומרים אותם נבחר עבור הצללת הפרגולה יבחרו לפי מידת ההצללה המתבקשת, הכיוונים וסגנון הבית. חשוב לזכור כפי שכתבנו בתחילת המאמר החוק היום אמנם מאפשר לקרות את הפרגולה אך בכדי שהיא תמשיך להיקרא פרגולה ולא תיחשב במניין השטחים לבית על הקירוי שלה להיות קירוי שקוף בלבד.

תכנון ומיקום הפרגולה

מלבד החומרים השונים שמהם ניתן לבנות פרגולה יש גם מספר עיצובים שונים של פרגולות: תלויות, מקובעות לאדמה, צמודות לקיר או ממוקמות עצמאית בשטח, לכל בחירה תהיה השפעה על הנראות והעיצוב כמו גם על נוחות השימוש והתחזוקה היומיומית. גודל הפרגולה יקבע בהתאם לשימוש שנרצה לעשות בה, חשוב לתכנן מראש מה נרצה שיהיה בפרגולה. האם למקם שולחן אוכל? או פינת ישיבה נמוכה? (אולי שניהם) בכדי לוודא שיש מספיק מקום לכל הפונקציות כולל מעבר נוח בין הריהוט המתוכנן. בחירת המיקום והכיוון בו תבנה הפרגולה היא חשובה, לרוב אנו נרצה את הפרגולה ביציאה מן הסלון או המטבח למרפסת הראשית של הבית, חשוב לזכור שכאשר הפרגולה מקורה היא אמנם עושה צל על הבית והמרפסת אך היא גם מונעת משמש ישירה להיכנס ולהאיר את החללים השונים (לכן קירוי שקוף יכול לעזור בהכנסה של אור לבית). למרות הקירוי פרגולה בתכנון לא נכון עלולה לקבל שמש ישירה בשעות מסויימות (לדוגמא בכיוון מערב החל משעות הצהריים כשהשמש נמוכה). פעמים רבות אנו נתכנן גם פרגולה ביציאה מחדר השרות, מחדרי השינה או בכניסה ליחידת אירוח/משרד הביתי. אנחנו בדו-בונים, משרד שממוקם בצפון היפה, מאמינים שהחוץ חשוב לא פחות מפנים הבית, ובמדינה ים-תיכנוית כמו שלנו יש ימים רבים בשנה שבהם ניתן לשבת בחוץ ולהנות מהאוויר והנוף שיש סביבנו ועל כן פרגולה גדולה, מרווחת ועכשיו גם מקורה (קירוי שקוף זוכרים?) היא נכס לכל בית ויכולה לשדרג את איכות חייכם בבית וכמובן מחוצה לו.






63 views
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
bottom of page