top of page
  • do-bonim

ירוקה ולא יקרה: איך מתכננים בית ירוק בלי לבזבז משאבים מיותרים?

Updated: Jan 19, 2023

היא מישירה מבט אל משבר האקלים, מצמצמת נזקים לסביבה, ועם תכנון נכון – גם לא עולה יותר מבנייה "רגילה": בנייה ירוקה. רק שימו לב שמדובר בירוק "אמיתי" ולא במונחים שיווקיים ללא כיסוי. מדריך.


המונח "בנייה ירוקה" הולך וצובר פופולאריות – וטוב שכך. יחד עם המודעות הגוברת לשינויי האקלים ולהתחממות הגלובאלית – גובר הצורך בבנייה שתצמצם נזקים סביבתיים וזיהומי משאבים. היא עושה זאת באמצעות צמצום בצריכת אנרגיה ומים, מיזעור הזיהום בבנייה ודרך יצירת סביבת-מחייה בריאה. במדריך זה, נתמקד בתכנון ירוק ונקרא לו "תכנון חכם". נתמקד באלמנטים המרכזיים שמגדירים תכנון חכם, בהם: צריכת חשמל, תאורה טבעית, צריכת מים, ניקוז מי נגר, בידוד תרמי של המעטפת ובניין בריא יותר. לפני תכנון בית ירוק, יש חשיבות של בחירת מגרש מתאים.



צריכת חשמל

אחת המטרות של בנייה ירוקה היא לצמצם את צריכת החשמל במבנים. צריכת החשמל מושפעת בעיקר מבידוד הבתים ומכמות התאורה הטבעית שחודרת פנימה. לכן, תכנון חכם שיכניס אור טבעי הביתה או שימוש נכון בבידוד יצמצם ישירות את הצריכה. גם התקנת מערכות אנרגיה מתחדשת כמו מערכות סולריות תורמות לחיסכון בחשמל ואף מוכרות בתקן בנייה ירוקה.


תאורה טבעית

תאורה טבעית הוא מרכיב חשוב בצריכת אנרגיה ומשפיעה על הנוחות ואפילו על הבריאות של הדיירים.

בבתים בהם יש כניסת תאורה טבעית נכונה – אין צורך כמעט להדליק מנורות, והשהות בבית נעימה ונוחה יותר. מצד שני, אם התכנון של הפתחים בבית שגוי – יש סכנה לסינוור ולחדירת חום דרך החלונות. על כן, בתכנון הפתחים יתחשבו האדריכלים במיקום המבנה ביחס לצפון ולזמני השימוש באזורים השונים בבית (בסלון, למשל, מבלים יותר אחה"צ ובחדרי השינה בערב). כשמדובר בחזיתות מזרחיות ומערביות - תכנון הפתחים הוא מאתגר יותר מאשר בצפון ובדרום משום שהשמש אופקית יותר והאפשרויות להצללה על אותו החלון מצומצמות. אדריכלים טובים יידעו להדגים את מצבי חדירת האור באמצעות הדמייה ממוחשבת שמתחשבת במסלול השמש בכל יום נתון בשנה.


צריכת מים

מי השתייה בעולם אוזלים ומתייקרים. באמצעות תכנון חכם של הבית והגינה ניתן להגיע לחיסכון מים משמעותי על-ידי הוספת מערכות למיחזור מים אפורים והתקנת אביזרים חוסכי מים כמו חסחמים. בנוסף, יש חשיבות רבה לניקוז נכון של מי נגר עילי (מים שלא מחלחלים ישירות לקרקע) ולהחדרה מקסימלית של המים למי התהום.


בידוד תרמי

כשמדברים על בידוד תרמי של מעטפת הבניין מחשבים, למעשה, כמה הקירות, הגג, החלונות ואפילו הרצפה "מתנגדים" לשינויי הטמפרטורה החיצוניים. חוץ מחיסכון באנרגיה ובמשאבים המושקעים בחימום או בקירור הבית – בידוד תרמי טוב ישפיע גם על הנוחות התרמית. המושג "נוחות תרמית" מתייחס לפיזור שווה של החום או הקור בבית, ולמניעת מצבים של פערי טמפרטורות באזורים השונים (מצבים בהם אנחנו נמצאים בסלון, למשל, וחם לנו, כשבאזור המטבח אנחנו קופאים מקור. מצבים כאלה מתרחשים משום שהמזגן עובד על מקסימום כדי לכפר על חוסר הבידוד). מעבר לשאר האלמנטים, דווקא לחלונות ולדלתות יש השפעה מכרעת על החיסכון והנוחות התרמית בבית. לפני שמקבלים החלטה על חומרי בנייה כאלה ואחרים, שאלו את האדריכלים שלכם על היתרונות והחסרונות של מוצרים שונים בנוגע לבידוד התרמי.


בניין בריא

חומרי בנייה שונים פולטים לאוויר חלקיקים שאנחנו נושמים. כיום, ישנה מודעות רבה לנושא – בין היתר בגלל תקינה בנושא בנייה ירוקה. חשוב לוודא עם הקבלן שחומרי הבנייה עומדים בתקן ירוק עם הגבלות על פליטת חומרים לא בריאים לאוויר.

לסיכום:

בבנייה הפרטית, "בית ירוק" הוא בית שמיטיב עם השוהים בו. הוא צריך להגן עליכם מפני הסביבה החיצונית אך גם לשקף את החוץ. אתם צריכים להרגיש בו לא חם ולא קר ולקבל אור טבעי שלא מסנוור ולא מחמם לשווא. עליו לחסוך לכם בהוצאות המים והחשמל ולהעניק לכם אוויר נקי יותר לנשימה.



743 views
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
  • Whatsapp
  • PngItem_99241
  • Instagram
  • Facebook
  • kindpng_804525
bottom of page